Bránice vs. ploché bříško

Správné dýchání a držení těla v dnešní době velmi ovlivňuje stres a „moderní“ technika (počítače, tablety, telefony atd.). Náš stres zvyšuje činnost horního hrudního dýchání a tím se více aktivují pomocné svaly, které by se za normálních okolností neměli přímo účastnit dýchání.



Když se během dýchání zvedají ramena, můžeme si u této osoby všimnout zvětšeného napětí v oblasti krční páteře a trapézového svalu. Bude zde omezená pohyblivost rotace hlavy, úklonu apod. Vše se dostává do napětí, stává se méně pohyblivé a tuhne. Horní hrudní dýchání používáme zejména při stresu, protože nám dodává více energie, i když nám ve své podstatě spíše škodí. A špatné sezení také moc nepřidává ke správnému dýchání. Navíc předsun hlavy a flexe hrudní páteře vytváří obrovský tlak na horní fixátory lopatek a další posturální svaly, které následně ovlivňují mechaniku dechu. To všechno vede k diskoordinaci fungování našeho středu těla a v některých případech také zablokování bránice. Pokud se naše bránice zablokuje (zvýší svoje klidové napětí) bude vyvíjet tlak zeshora na vnitřní orgány a tím může dojít k vypouknutí našeho bříška směrem ven.



Otestujte si stav Vaší bránice


Chcete-li zjistit, zda vaše #bránice je napjatá nebo uvolněná, měli byste ji nejdříve najít a poté pro kontrolu napětí mírně přitlačit. Můžete tak učinit sami doma a bez pomoci:


Lehněte si na záda, pokrčte kolena a položte chodidla na zem. Všechny prsty kromě palce si dejte na okraj spodních žeber. Nyní zkuste dát prsty pod žebra jako byste chtěli sáhnout na vnitřní stranu žeber. Dělejte to pomalu a hlavně při výdechu, kdy by měla být bránice uvolněná. Pokud cítíte tuto zónu tuhou a nemůžete dát pod žebra ani první článek prstů znamená to, že je bránice příliš napnutá a o něco níže než by měla být. Také můžete pociťovat nepříjemný pocit a někdy až bolest.


Někteří lidé a sportovci, kteří hodně posilují břišní svaly si také nevloží prsty pod žebra ani vleže, kdy by měla být břišní stěna uvolněná. Jak si dovedete představit, není to ideální stav a mělo by se to řešit. Je pravděpodobné, že je to jeden z důvodů proč vidíte své bříško vypouklé směrem ven. A pokud jste žena, je dále možné, že Vaše pánevní dno (které je náchylné k prolapsům), pokleslo kvůli nárustu tlaku a tak při zvětšené tělesné námaze, smíchu či kýchání dochází k nechtěným únikům moči.


Pokud je Vaše bránice v normální stavu, budete moct vložit až dva články prstů. Bude Vám to příjemné a budete si moct bránici ještě více uvolnit, neboť dojde k masáži, jako jakéhokoliv jiného svalu. Vleže na zádech bude Vaše bránice uvolněná a bude mít nízké svalové napětí.


Existují různé stupně napnutí bránice. Při středním stupni zablokování si budete moct dát prsty pod žebra, ale ne úplně tak, jak byste si představovali. Při větším zatlačení můžete pociťovat nepříjemný tlak až bolest.


Budete překvapeni zjištěním, že převážná většina lidí má bránici napjatou. To znamená, že během procesu dýchání se bránice ani nezvedá ani neklesá. Má malý nebo žádný rozsah pohybu, a proto nepomáhá při dýchání. Pokud nyní máte dobré sportovní výkony, představte si, jakých byste mohli dosáhnout, pokud byste měli hlavní dýchací sval v dobrém stavu a se schopností většího pohybu.

Mít uvolněnou bránici přináší mnoho výhod pro naše tělo. Některé z nich se týkají, samozřejmě dýchání a sportovních výkonů, jiné jsou spojeny s vyšší kvalitou života. Z nichž některé mají estetický charakter a jiné jsou spíše spojeny se zdravotní stránkou, jako je psychická pohoda, správně fungující pánevní dno a celková souhra hlubokého stabilizačního systému.


Při cvičení hypopresivní techniky Fit Belly®,  dochází k uvolňování a protahování bránice směrem nahoru. Přesvědčuji se o tom každý den, kdy se mi lidé, kteří pravidelně cvičí tuto metodu, svěřují jak jim cvičení změnilo život a jak se po něm skvěle cítí.


Nejdůležitější účinky jsou:

  • Zužuje obvod pasu až o 8%

  • Zpevňuje pánevní dno

  • Zlepšuje držení těla

  • Prevence a léčba močové inkontinence

  • Zlepšuje sexuální funkce

  • Zlepšuje dýchací parametry (skvělá rehabilitace při astmatu)

  • Rekuperace při porodu

  • Řeší problémy s diastází břišních svalů

  • Zlepšuje sportovní výkony

198 zobrazení

Důležité informace

Kontakt

Bc. Ivana Delmotte Chalupecká

Tel: +420 734 702 964

Email: fitbelly@email.cz

IČ: 02603055

​ČÚ: 1092748028/3030