top of page

Jaký Dopad Má Kašel a Cvičení na Pánevní Dno: Rizika a Řešení

Aktualizováno: 1. 7.

Zvýšený nitrobřišní tlak při aktivitách jako je posilování, běhání, skákání nebo dokonce kašlání může mít závažné dopady na naše tělo, zejména pokud jde o zdraví pánevního dna. V tomto článku najdete detailní videa (jen pro náročné povahy), která zaznamenávají vliv zvýšeného nitrobřišního tlaku na břišní stěnu a pánevní dno. Nebudou chybět ani další informace o inkontinenci a sportu.



Nitrobřišní tlak se měří v břišní dutině, která je ohraničena shora bránicí, zepředu břišní stěnou, zespodu pánevním dnem a zezadu páteří. Klidová hodnota tohoto tlaku je obvykle mezi 0-5 torrů. Zvýšení nitrobřišního tlaku je normální fyziologickou reakcí, která nastává při kašlání, kýchání, běhání, skákání, tlačení, porodu, a dalších aktivitách.


Pokud v našem těle funguje perfektní souhra mezi všemi částmi hlubokého stabilizačního systému, jako je bránice, břišní svaly a svaly pánevního dna, tělo si s nárůstem nitrobřišního tlaku poradí. Tyto svaly by měly dokázat odolávat tlakům a chránit orgány v břišní a pánevní dutině.


Problém nastává, když v našem těle některá část není dostatečně funkční (např. po porodu) nebo naopak je některá část přetížená (např. bránice vlivem špatného držení těla nebo chronického kašle). V takových případech může nárůst nitrobřišního tlaku mít fatální dopad.


Pojďme se teď společně podívat na běžné činnosti, jako je kašlání a cvik sedy-lehy, a jaký mají dopad na břišní stěnu a svaly pánevního dna.



  • Každodenní činnosti, jako je kašlání, mohou vést k výraznému zvýšení nitrobřišního tlaku. Během kašle může nitrobřišní tlak dosáhnout hodnot až kolem 100-150 Torrů. Ve videu vidíme, jak se při každém kašli vypoukne spodní část břicha ven. To značí špatnou funkčnost v podobě opory a hlavně ochrany orgánů ve spodní části břicha, zejména močového měchýře a dělohy..





Při pohledu zepředu můžeme pozorovat, jak při kašli vystupuje poševní stěna k poševnímu vchodu. Tento opakující se tlak může postupně oslabit svaly pánevního dna a vést k poklesu či samotnému prolapsu dělohy. Časté kašlání přetěžuje břišní stěnu, která se při každém záchvatu kašle roztahuje. Toto opakované roztahování břišní stěny způsobuje její následné oslabení, což vede k menší podpoře pro orgány v oblasti břicha a pánve. To samé platí o svalech pánevního dna, které opakující se nárusty nitrobřišního tlaku nemusí vydržet a může dojít k další distenzy této oblasti.








  • Sedy-lehy, oblíbené cviky zaměřené na posílení břišních svalů, také představují významný faktor zvyšující nitrobřišní tlak. Během provádění těchto cviků může tento tlak dosáhnout hodnot až 70-100 Torrů. Tento nárust tlaku si bohužel vždy vybere nejvíc oslabené místo. Pro někoho to může být spodní část břicha, pro někoho vagína. U mužů nárust nitrobřišního tlaku nejvíc tlačí do třísel, protože je tříselný kanál širší a méně chráněný než u žen. To je způsobeno tím, že mužům sestoupují varlata skrz tříselný kanál do šourku, což zanechává oblast relativně oslabenou. Ve videu zboku vidíte, jak se spodní břicho vyklenouje při každém pohybu směrem ven. To opět značí nekvalitní oporu a kompresi orgánů v břišní dutině.







  • Při pohledu zepředu vidíme jak se poševní stěna dostává do poševního vchodu. Pokud tedy nefunguje správná aktivace břišních svalů, tyto cviky mohou být pro ženy, ale i pro muže škodlivé. Opakované provádění klasických cviků přetěžuje nejen břišní svaly, které se musí při každém pohybu napínat a roztahovat. Ale zároveň může docházet k přetěžování svalů pánevního dna, což vede k jejich oslabení a zvýšenému riziku prolapsu, či inkontinence.









Totiž fyzická námaha při sportu je důležitým spouštěčem močové inkontinence (UI) u sportovců, kteří podstupují opakované nárazy na zem a kontrakce břišních svalů. Tento fakt vychází z vědeckých studií, které však často nezohledňují specifické sportovní úkoly, které sportovci provádějí. To znamená, že důsledky zvýšeného nitrobřišního tlaku mohou být ještě závažnější, zejména u žen.




  • Naštěstí existuje metoda, která může tento problém řešit – hypopresivní cvičení. Tato technika využívá specifický manévr, který se provádí v dechové pauze po výdechu, kdy jsou plíce prázdné. Ve videu vidíte, jak se břišní stěna a poševní stěna vtahují dovnitř díky podtlaku vytvořenému během cvičení. Toto vtahování a zvedání orgánů v malé pánvi pomáhá uzavírat a aktivovat jejich stěny, čímž se zvyšuje klidový tonus hlubokých břišních svalů a svalů pánevního dna.










Zvýšený nitrobřišní tlak může mít závažné následky pro zdraví pánevního dna, zejména u žen. Činnosti jako kašlání, dopady na zem, skákání a klasické cviky na břicho mohou přispět k prolapsu nebo ho zhoršit.




Hypopresivní metoda nabízí efektivní řešení, které pomáhá obnovit souhru hlubokého stabilizačního systému, odbourat dysbalance a zlepšovat celkové držení těla.

Nabízíme skupinové, soukromé či on-line lekce.. Najděte si svou lektorku ZDE.


419 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comentarios


bottom of page