Mám diastázu, a co teď?

Aktualizace: zář 20


Diastáza rectus abdominis je oddělení břišních svalů v důsledku distenze linea alba. Toto oddělení může způsobit nerovnováhu nejen v břišní oblasti. Vyskytuje se přirozeně u všech těhotenství a je nezbytná pro růst dělohy v břiše, aby se plod mohl vyvíjet podle potřeby. Po porodu by se měla přirozeně stáhnout, ale v mnoha případech se diastáza sama nespraví a některé ženy stále ještě věří, že cvičení klasických cviků na břicho (sedy-lehy) zlepší jejich stav. Ale jediné co si tím přivodí, je ještě větší poškození rozestupu, zad a pánevního dna. Ale jsou další věci, které nepřináší mnoho pozitivního. Pojďme se na ně podívat!


Právě diastáza je viníkem aktuálního vzhledu Vašeho vypouklého břicha a toho, že jste se tak často mylně domnívala, že máte nadváhu ... mnoho žen také říká, že je to, jako by byly stále těhotné!






Mám diastázu?


Objevte nejběžnější příznaky spojené s tímto onemocněním:

> Máte vypouklé břicho podobné břichu ženy ve 4. měsíci těhotenství.


> Máte bolesti zad a dolní části zad.


> Vaše pánevní dno již není to, co bývalo, cítíte v něm slabost a občas i dojde k úniku moči.


> Vaše trávení se zpomalilo a také se zvýšila tvorba plynu.


> Po jídle se vždy cítíte nafouklá.


> Myslíte si, že byste mohla mít břišní kýlu.


> Muži mohou mít také diastázu se stejnými příznaky jako ženy (vypouklé břicho, těžké trávení, bolesti zad ...).




Je jasné, že prohlídka fyzioterapeutem, který se zaměřuje na ženy po porodu nebo pohybovým specialistou, je to nejlepší. Ale pokud nechcete čekat na ně, můžete si udělat malý a hlavně jednoduchý test doma samy.




Metoda zjištění diastázy

Výchozí poloha vleže na zádech s pokrčenými dolními končetinami, chodidla na podlaze. Jemně zamáčkněte (nejlépe druhá osoba) prsty nejprve tak 0,5 cm nad pupík. Vydechněte, zadržte dech a zvedněte pomalu hlavu a ramena nad podložku (jednou rukou zajišťujte oporu krku). Po okrajích prstů budou cítit tvrdé okraje přímého břišního svalu, pod prsty ucítíte měkkou tkáň.


Posuďte šířku a hloubku prohlubně, a to:

  1. v polovině vzdálenosti mezi pupíkem a stydkou kostí

  2. těsně nad pupíkem

  3. v polovině vzdálenosti mezi pupíkem a hrudní kostí


O diastázu se jedná, pokud je první vzdálenost větší než 0,9 cm, druhá 2,7 cm a třetí více jak 1 cm. Jiné studie za patologické považují oddálení větší 2 cm v jednom nebo více bodech měření.




Pokud se Vás diastáza břišní týká, máme pro Vás pár rad, které Vám jen prospějí:


- Vyhýbejte se činnostem, které příliš zvyšují nitrobřišní tlak. Nárůst

nitrobřišního tlaku působí na vnitřní orgány, které by ještě více mohly poranit linii

alba.

- Nezvedejte těžké předměty, které také zvyšují nitrobřišní tlak.

- Nedělejte klasické sedy-lehy nebo jiné cviky na břicho, u který taktéž dochází ke

zvýšení intraabdominálního tlaku.

- Buďte opatrní s běháním a skákáním. Poraďte se s Vaším fyzioterapeutem nebo

pohybovým specialistou

- Při kašlání si držte břicho rukama, aby vnitřnosti nebyly zvýšením nitrobřišního

tlaku vytlačovány směrem k linea alba a ven.

- Nevstávejte z postele, aniž byste se nejprve otočili na bok. Když se chcete

sklonit, udělejte to ohnutím kolen, a ne ohyb v trupu.

- Nepoužívejte bederní opěrné pásy, pokud neprovádíte velmi náročnou činnost.

Lze je nosit pouze po nezbytně nutnou dobu činnosti.

- Vyhněte se druhému těhotenství, než se co nejvíce uzdravíte. Nebylo by to

vhodné, protože stále neexistuje dobrá bederní (lumbopelvická) stabilita.

- Vyhýbejte zácpě, protože během tlačení dochází k významnému zvýšení

nitrobřišního tlaku. Přehnaným tlačením může docházet k nárůstu napětí na

přímém břišním svalu a mohou se také poškodit svaly pánevního dna.

- Začněte včas s rehabilitací. Bez obav si můžete vybrat hypopresivní techniku

FitBelly® neboť narozdíl od ostatních cvičení dochází během cvičení této metody ke

snížení nitrobřišního tlaku. Zároveň dochází k aktivaci všech částí hlubokého

stabilizačního systému a tak dochází k znovuobnovení jeho rovnováhy.

Hypopresivní technika aktivuje pomocí nervového systému vnitřní svaly břišní, které

mají na starost přitahovat zpět k sobě snopce přímého břišního svalu a to formou

nedobrovolnou, dělat tělu přirozený korzet a zvyšovat klidový tonus těchto svalů. V

praxi to znamená, že budete mít štíhlejší pas bez nutného úmyslného zatínání, aby

se vám břicho nevyvalilo ven. Ono se udrží totiž samo a vy budete moci kvalitně a

bezstarostně dýchat.






Více info o metodě na www.fitbelly.cz


168 zobrazení

Důležité informace

Kontakt

Bc. Ivana Delmotte Chalupecká

Tel: +420 734 702 964

Email: fitbelly@email.cz

IČ: 02603055

​ČÚ: 1092748028/3030