top of page

Přerušované močení jako způsob posílení pánevního dna?

Pokud vám bylo někdy doporučeno, že pro posílení pánevního dna musíte zastavovat proud moči, mějte se na pozoru! Tento způsob “posilování” není ten nejvhodnější způsob a může být i škodlivý, pokud se provádí často.

Aby fyzioterapeut nebo lektor cvičení své klientce lépe přiblížil, kde se nacházejí svaly pánevního dna, může použít přirovnání - představte si, že čůráte a chcete přestat. Lze si tedy snadno naprázdno vyzkoušet a představit, že přerušujeme tok moči, stahujeme svaly, které obklopují močovou trubici, a tak můžeme identifikovat, které to jsou. Existovalo a do jisté míry stále existuje mylné přesvědčení, že takto je snazší správně provést kontrakci pánevního dna a tím jej posílit. Nic není vzdálenější realitě.

Když stáhneme pánevní dno, způsobíme uzavření močové trubice, tedy zablokujeme vývod moči. K močení však dochází díky práci vypuzení močového měchýře, orgánu, který ukládá moč mezi mikcemi. Práce na vyprazdňování močového měchýře je zcela nedobrovolná, stejně jako mrkání, a závisí z velké části na tom, co se děje v močové trubici. Když je močová trubice příliš uzavřená, močový měchýř musí pracovat více, protože trubice není zcela otevřená. Čím je tedy močová trubice uvolněnější, tím snadněji močový měchýř vyprázdní veškerý svůj obsah.

Pokud při močení provádíme stahy pánevního dna, přerušíme tok moči ucpáním vývodu. To způsobí změnu normální funkce močového měchýře, která by mohla zabránit jeho úplnému vyprázdnění. Zbytky moči ponechané v močovém měchýři by mohly zvýšit riziko infekce.


V důsledku toho není vhodné často zastavovat močení. Svaly pánevního dna je nutné posilovat posilovacími cviky, ale nikdy ne přerušovaným močení. Hypopresivní metoda FitBelly® svaly pánevního dna jednak uvolňuje, ale také aktivuje, ale na nedobrovolné bázi. Během cvičení je cílem vytvořit podtlak, kterým se vytahují orgány v malé pánvi směrem nahoru a dochází ke svalovým kontrakcím svalů pánevního dna přes nervový systém. A jelikož se metoda opakuje v rytmických opakováních, snáze se zapíše do našeho podvědomí. Pomalu ale jistě tak přenaučujeme naše tělo, aby si osvojilo zapomenuté správné nastavení. Celý hluboký stabilizační systém se dostává do rovnováhy, kdy se bránice a hluboké zádové svaly uvolňují a hluboké břišní a svaly pánevního dna se aktivují. Velmi rychle cítíme i vidíme změny v podobě lepšího držení těla, lepších sportovních výkonů, méně bolestí zad a zlepšení nebo vymizení potíží s močovou inkontinencí k vzhledem stupni závažnosti. Pozitivní vliv má cvičení i na diagnózy jako je reflux, diastáza a prolapsy.

Více informací o metodě se dočtete na webu www.fitbelly.cz

148 zobrazení1 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page